Saturday, March 17, 2012

~SEA POOD OOH SEA POOD~

Ok...lets start our journey....
pada suatu pagi yang hening,aku  bersama-sama adik dan sepupuku pergi ke tepi pantai...
di sana........AAAhhhh,rejectla...skema gla..huhu...ada owg cakap aku skema tulis blog nie..uu..peace....hahaha

okla,aku da start merapu dah nie....aish2.....
minggu lepas,abeh jew SBE,aku dpt called dr kg. .mesti ingat ada owg sakit kan...hee..xla..
sepupu aku ajak g cari siput....aku pon ok jew,siap2 barang sume then tdo....actually my mum xkasi aku g,sebab dya takot ombak kuat..
xp da jenis yang x dengaq cakap kan,p jugak..pukul 6.30 aku dah bangun dah..ayyok,semangat 2...klo x,hampeh...xbgn lagi..hehe..
da amek barang sume,aku ngn sepupu pon chalo la dulu...aku bawak keta pon pelan ja,almaklumla sejuuukkk..huhu..sambil tggu sepupu dr kg nak mai pantai nie....

lam kol 8 aku dah sampai dah pantai 2.....excited gla...besala,orang xpenah kutip siput kan...tengok pantai pon setaun sekali...hii.
sblom mula kutip 2,apepon soru dulu...kang lapor plak prot den nie...dahla jd owg last abeh makan...family sume da start kutip daa,aku sowang2 ja dok pulun makan xhabeh2 g..ayyamak...

da siap sume,aku pon mula la jejak kaki kat tepi pantai 2.. nak kutip siput la katakan...masa aku jalan nak g kat adek aku,aku nampak satu sotong....besar juga bhaa...aduh,aku nak amek,xp geli...walahhhai..huhu..
nasib sepupu ada,kami pon sama2 la amek sotong 2..xp sotong nie kuat,dya cengkam tanah sampai terangkat batu2...dasyat2....kami dua pon sama naik la,kuat gak...xp kuat jerit la..hahaha..last2 bley gak angkat sotong 2....
ok,2 cita bab sotong...skang nak cita bab siput plak...
dah siap amek sotong,aku try la nk cari siput...depa cakap cari yg kaler hijau...
dah dapat,kna try ketuk,takut kosong lam siput 2....aku pon jumpa jew siput ijau,aku ketuk....sume kna ketuk...alih2 sepupu mai ketuk aku..dya cakap "abehla siput 2 hg dok ketuk suma"..haha..suh lagi aku cari...mana reti..

pas2 dya ajaq la cari siput yg ada cengkerang 2..time nie aku dah pandai cari dah...aku pon semangatla cari siput cengkerang 2...sedaq2 dah dok jauh dr owg len..xp aku xkisah pon..hehehe..semangat punya pasal +dah syok nie mencari.. 
sampaila aku rasa matahari mula memancarkan sinar teriknya itu..aku dah xlarat sbb panas...so,aku tlg jaga bakul yg ada siput jew..heeee...
xp bukan jaga sangat pon,sbb aku xsedaq ayaq dah pasang sampaila sepupu aku cakap 'ayu,p amek bakui siput 2...hanyut nanti...."alamak aii,bwu sedaq ayaq pasang,sbb dalam otak aku set yang kawasan 2 mmg xdak ayaq....n xkan nek ayaq..heheehehe..sorryla k.na,sepupumu ini mmg agak kebegokan skitt..heeee..

ok,sebenaqnya fokus aku bukan kat siput 2...xp pengalaman 2 berguna...
aku bwu amek masa dalam 4 jam cari siput 2,xp kejap ja dah mula penat +xlarat +panas...
cuba kita tgk balik,nelayan2 yg cari rezeki kat laut nie...sikit pon xpernah nak merungut2..hari2 berdepan ngan cuaca panas,hujan,ribut semua 2...
semua tekun ja bekerja nak sara anak bini,keluarga kat rumah 2....
2la kan owg cakap..klo kita xberada kat tempat seseorang 2,kita xkan taw n rasa apa yang mereka rasa.....
so,jgnla kita pandai2 nak cakap buruk kat seseorang 2....
1 more,rezeki 2 kan ada kat mana2 ja.....terpulang kat seseorang 2 la untuk berusaha, cari kan??
x perlulah nak mencuri,merompak segala.....ermmmmmmmm...

ok,da xlarat nak merapu meraban + bebelan xketahuan nie...cukupla sampai disini..huhuhuhu...

                           nie antara yg dijumpaila..heehe..starfish,gamat n siput cengkerang...


                                        nie plak,pantai yg aku expect air xnaik 2...huhuhu




 
                        rehat jap,penat..huhu..sampai xsedaq ayaq pasang..ayyokk..








~rezeki itu dari allah ~
~bersyukur atas segala nikmatnya~


                                                       ok,bai...=)
                                   

3 comments:

  1. ayu dan sepupu..sama2 kuat sama2 naik..(macam ayat Kl gangster)..huhu
    oooo..p pantai x bgtau pown ek...senyap2 ja..aiyo... :P
    perenggan last tue agak sayu dan sedih la..
    :(

    ReplyDelete
  2. hehehe..pengaruh kl gangster 2...
    pengalaman n peluang nie bkn slalu kita dapat...
    bila dah kat tempat org 2 bwu kita taw camna..hehehehehe

    ReplyDelete
  3. dari situ kita belajar menghormati orang lain kan.. :)

    ReplyDelete