Wednesday, March 21, 2012

~KEBAHAGIAAN VS KECELAKAAN ~

Baru- baru nie,aku ada p masjid dengaq kuliah....n aku dapat something yang boleh aku share kat sini..
ok,ustaz Fikri yang bagi kuliah 2...2 yg semangat nak p 2..huhuhu...aku nie kan bukan org  masjid,..so aku p ri2 ,classmate aku cakap "ehem2,baik k.ayu mlm nie,mari dengo kuliah"..kureng btolla...aku bwu ja semangat nak p,dah kna pangkah ngn classmate..ayyok...haha..xp Atan xkisahhh..ape pon boleyy....
sebenaqnya kalau slalu p masjid or dengaq kuliah nie,kita akan rasa something yg ..ahh susahla nak explain....
aku nie kan jenis yg happy go lucky, suka gelak2,kiranya kurang kesedaran diri la..hehe..So bila skali dengaq kuliah or tazkirah pape,dya akan sentap taw...masuk trus dalam jiwa...
at least dapatla aku muhasabah balik diri yang penuh ngan dosa nie....

ok,nie antara yang aku dapat malam 2.....

            ~Tanda-tanda kebahagiaan ~
  1. Jangan rakus kepada dunia
  2. mempelajari Al-Quran
  3. Sedikit bercakap
  4. menjaga solat 5 waktu
  5. rendah diri dan x sombong
  6. bersahabat dengan orang soleh
  7. jauhkan diri dari benda haram
  8. pemurah dan baik hati
  9. sayang pada semua
  10. berguna bagi sesama makhluk
  11. selalu ingat kepada kematian 
  
               ~Tanda-tanda kecelakaan ~
  1. semangat untuk kemaksiatan
  2. banyak bercakap
  3. cuai dalam solat
  4. makan yang haram/syubhah
  5. biadap
  6. sombong
  7. tidak berbudi
  8. tidak kasih kepada muslim
  9. bakhil
  10. lupa akan mati

Ada banyak gak point kat situ yg xdak dalam diri aku untuk jadi manusia yang mendapat kebahagiaan...
kurang bercakap...uuuuuu,aku xpandai nak dok diam...ok,pasnie try..xp sure classmate aku rasa pelik...huhu..xp xpa,demi mendapat kebahagiaan..hihi..
ok,da xtaw nak tulis pa..cukupla kot..


~hidup harus berlandaskan agama~
          ~jiwa kosong tanpa agama ~



                                    sayonara...=)

No comments:

Post a Comment