Monday, January 31, 2011

FORUM ILMIAH

ASSALAMUALAIKUM........
Apa khabar semua..harap semuanya sihat sejahtera....
hari ini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak apa yang saya dapat di kelas baru2 ini.

hari khamis yang lalu,pn.Suhartina iaitu lecturer bi saya ada menyuruh kami semua mengadakan panel discussion ataupun forum...so,saya dengan 4 orang sahabat yang laen mula la sibuk mencari tajuk untuk forum.
cari punya cari,tiba2 saya tertarik untuk memilih tajuk pembuangan bayi...setelah berbincang dengan sahabat2 saya,kami semua bersetuju untuk membincangkan tajuk tersebut....
Semua ahli kumpulan mempunyai peranan masing2..ada yang jadi,kaunselor,ustaz,penaung rumah harapan dan saya sebagai pembuang bayi.......


SEBENARNYA....
APAKAH FAKTOR2 YANG MENDORONG KEPADA PEMBUANGAN BAYI????

1)kurangnya perhatian daripada ibu bapa dan keluarga..

kebiasaannya,ibu bapa yang sibuk bekerja tidak akan mempunyai masa yang banyak untuk anak2 mereka..kurangnya kasih sayang yang mereka berikan untuk anak2 mereka....mereka lebih mementingkan kerja daripada mengikuti perkembangan anak2...ini adalah salah satu punca pembuangan bayi....hal ini kerana,anak2 akan cenderung mencari kasih sayang dan hiburan di luar.

2)pengaruh rakan sebaya

ini juga merupakan faktor terbesar ....seseorang yang berkawan dengan remaja2 yang liar,yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan dan terlalu bersifat terbuka akan terpengaruh dengan gaya hidup sebegitu....
jadi,apabila selalu terdedah dengan gaya hidup sebegitu,tak mustahil anak2 ini akan terikut dan ingin mencuba apa yang dilakukan oleh kawan2 mereka.....sifat ingin mencuba sesuatu yang baru juga menyebabkan mereka terjebak dengak gejala ini.

3)kurangnya didikan agama...

Seperti yang sedia maklum,ajaran ilmu agama dapat membendung gejala ini....sebagai contoh,anak2 yang diasuh dengan nilai-nilai murni dan ajaran agama yang sempurna dapat menghindarkan mereka dari segala gejala negatif...berbeza fengan anak2 yang tidak diterapkan ilmu agama yang sempurna...apabila ibu bapa atau keluarga mereka tidak menutup aurat,tidak solat dan melakukan apa yang disuruh agama,maka anak2 juga akan  melakukan perkara yang serupa........



KESIMPULANNYA...
ibu bapalah yang akan mencorakkan anak2....kerana segala2nya bermula dari rumah.....Pembuangan bayi mungkin dianggap sesuatu yang biasa bagi sesetengah pihak..tapi bagi saya,perkara itu amat menyedihkan saya...bayangkanlah anak2 yang tidak berdosa dibuang di merata tempat...di dalam  longkang,sungai........mana hati dan perasaan insan2 tidak bertanggungjawab ini????mana rasa belas kasihan mereka????sedangkan binatang ada rasa kasih sayang terhadap anak2.......................


PIC KETIKA FORUM....










YA ALLAH,JAUHKAN LAH KAMI DARI GEJALA NEGATIF..JAUHKANLAH KAMI DARI AZABMU YA ALLAH...AMPUNILAH DOSA KAMI,DOSA SAHABAT2 KAMI,DOSA RAKYAT MALAYSIA......AMIIIN...

SALAM UKHUWWAH UNTUK SEMUA....

No comments:

Post a Comment